• Today is: Saturday, April 20, 2024

ရွှေလီချိုင့်ဝှမ်းဂွင် အမှတ်တရ ၄

ရွှေလီချိုင့်ဝှမ်းဂွင် အမှတ်တရ ၄
 
– မောင်မောင်စိုး
 
မုန်းခက်ရွာ
 
မုန်းခက်ရွာသည် နမ့်ခမ်းတောင်ဖက် ရွှေလီမြစ် အရှေ့ဖက်ကမ်းတွင်ရှိသော မြေပြန့်ကွင်း အနည်း ငယ်တွင် တည်ထားသည့် ရှမ်းရွာဖြစ်သည်။ နမ့် ခမ်း တဖက်ကမ်းမန်ဝိန်းကွင်းအားဖြတ်၍ ပါကျောက် တောင်ကြောမှတဆင့် ရွှေလီမြစ်အားဖြတ်၍ ရွှေလီချိုင့်ဝှမ်းဂွင်အတွင်းသို့ဝင်ရာတွင် ထိုစဉ်က မုန်းခက်ကူးတို့မှကူးလေ့ရှိကြသည်။
 
ရွှေလီမြစ်အနောက်ဖက်ကမ်းတွင် ပြန့်မရှိ တောင်ကြောက မတ်စောက်သည်။ မြစ်ဘေးတွင်သာ တမီတာခန့် ပြန့်လေးရှိသည်။ မြစ်ကသိပ်မကျယ်သော် လည်း ရေစီးသန်သည်။ ဝါးလုံး ထိုးစီး ဆင်းနေသည်။ ဝါးဖေါင်ဖြင့် ကူးရသည်။
 
မိမိတို့တပ်ခွဲမှ တပ်စုမှူးရဲဘော်တဦး ‌အလွတ်ရေကူးပြီးဖြတ်ရာ ရေစီးနောက်ပါပြီး ရေနစ်သေဆုံး ခဲ့သည်။ အ လောင်းပြန်မရ။ နောက်တရက်နှစ်ရက်ကြာမှ ရွှေလီမြစ်အောက်ပိုင်းတွင် ပြန်ပေါ် သည်ဟု ကြားရသည်။ ဖေါင်နှင့်ကူးရသည်ကို စိတ်မရှည်။
 
မြစ်ကလည်း သိပ်မကျယ်သောကြောင့် ရေကူးဖြတ်ရန် ပြင်ဆင်နေသော မိမိလည်း ထိုအစီအစဉ်ကို ဖျက်သိမ်းလိုက်ရသည်။ မြစ်က မကျယ်သော်လည်း ရေစီးသန်သည့်အပြင် ရေကလည်း ရေခဲတမျှ အေးစက်နေ၍ ကြွက်တက်နိုင်သည် သိရသည်။
 
မုန်းခက်ကူးတို့ဟု ဆိုကြသော်လည်း ကူးတို့နေရာမှ ရွာသို့ တနာရီနီးပါးခန့်လမ်းလျောက်ရသေးသည်။ ရွာရောက်တော့ ရွာသားတဦး တောထဲသွားရင်း ဝက်ဝံအကုပ်ခံထားရသည်ကို တွေ့ရသည်။
 
ဝက်ဝံကလည်း လူအရွယ်ဖြစ်ပြီး အားသန်သဖြင့် အကုပ်ခံရသူ၏ ညာဖက်မျက်နှာနှင့် လက်မောင်း
တဖက်တွင် အသားများမရှိတော့။ အရိုးပင်မြင်နေရသည်။ တပ်မှ ဆေးမှူးရဲဘော်က ပါသည့်ဆေး ဝါးအချို့ မျှပေးခဲ့သည်။ တောတောင်ထဲတွင် ရှင်သန်ရသည်မှာ လွယ်ကူလှသည်တော့မဟုတ်ပေ။
 
ညရောက်တော့ မိမိမှာ အနည်းငယ်စိုးရိမ်မိသည်။ အနောက်ဖက်က ရွှေလီမြစ်၊ အရှေ့ဖက်က တောင် ကြောများဖြစ်ပြီး မုန်းခက်ကွင်းပြန့်လေးမှ သိပ်မကြီးလှပေ။ ရွာနှင့်လယ်ကွင်းသာ ကွင်းပြန့်ရှိသည်။ အကယ်၍သာ မဆလအစိုးရ စစ်ကြောင်းများ အရှေ့ဖက်တောင်ကြောများမှ ဆင်းလာလျင် မိမိတို့ မှာပြေးပေါက်မရှိပေ။ သို့သော် အတွေ့အကြုံရှိသည့် ရဲဘော်များ၏ အဆိုရ မုန်းခက်ကူးတို့ကို စိတ်ချလက်ချသုံးနေခြင်းမှာ စစ်ကြောင်းများ လာလေ့မရှိ၍ဟုသိရသည်။
 
ရွာသို့ အဆင်းလွယ်သော်လည်း ပြန်အထွက်တွင် တောင်ကြောများပေါ်သို့ပြန်လှန်တက်ရမည်ဖြစ်ရာ ဆုတ်လမ်းမသာ ၍ စစ်ကြောင်းများ လာလေ့မရှိဟုဆိုသည်။ ပြန်အဆုတ်တွင် ပိတ်ဆို့ခံရနိုင်၍ ဖြစ်သည်ဟုဆိုသည်။စစ်ဆိုသည်မှာ တက်ဖို့၊ ထိုးဖို့၊ ချီဖို့ချည်း စဉ်း စားနေ၍မရပေ။ ဆုတ်ဖို့၊ ခံဖို့၊ ခွါဖို့လည်း စဉ်းစားရန်လိုအပ်သည်။
 
မုန်းခက်နှင့်ဆင်
 
မုန်းဖက်က ထွက်တော့ ရွှေလီမြစ်ရိုးတလျောက်က တောင်တန်းကို တက်ရသည်။ ညနေစောင်းခန့်တွင် ရှေ့ပွိုင့်ရဲဘော်များထံက “ဆင်” “ဆင်” ဆိုသည့်အသံကြားရရာ မိမိတို့အပြေးအလွှား တက်ကြည့်ကြ သည်။ တောင်တဖက်လျှိုထဲမှ တဝေါဝေါ တဝုန်းဝုန်းအသံသာကြားလိုက်ရသည်။ ဆင်မြီးပင် မမြင် လိုက်ရ။
 
ဆင်က လူတွေ့သည်နှင့် နောက်ခြေနှစ်ချောင်းရှေ့ပစ်ဖင်ထိုင်ချခါ ရှေ့လက်နှစ်ချောင်းအပေါ်မြှောက်ပြီး လျှိုထဲသို့ လျှောဆင်းသွားရာ ရိပ်ခနဲသာ မြင်လိုက်ရသည်ဟု ရှေ့ပွိုင့်ကရဲဘော်က ပြောပြသည်။ဆင်ဖင်ထိုင်ဆင်းသွားရာ တောင်စောင်းတလျောက် စွပ်ကြောင်းသာကျန်ခဲ့သည်။
 
သစ်ပင်များလည်း ကျိုးကြေကျန်ခဲ့သည်။ ကြီးမားသောခန္ဒာကိုယ်၊ ထူထဲသောအရေပြားများကို ကောင်းစွာအသုံးချသွားသည်။ ရှေ့တခဏတွင် လူသွားလမ်းငယ်ကို ဖြတ်၍ တောထဲသို့ဝင်သွားသည့် ဆင်အုပ်လမ်းကြောင်းကို ထပ်တွေ့ရသည်။ ထူထပ်သော တောအုပ်အတွင်း ကားနှစ်စီး
ယှဉ်မောင်းလို့ရလောက်အောင် အကျယ်ရှိသည်။
 
ဆင်အုပ်သွားရာလမ်းကြောင်းတလျောက် သစ် ပင်ကြီးငယ်တို့ကြေမွရှင်းလင်းနေသည်။ စ‌ကောလောက်ရှိသည့် ဆင်မစင်ပုံများလည်း ထိုဆင်အုပ်သွားရာလမ်းကြောင်းတ‌ လျောက်တွေ့ရသည်။ ထိုကြောင့်လည်း ဆင်သွားလျင်လမ်းဖြစ်သည်ဟု ဆိုကြပုံရသည်။
 
နောက်၂ နှစ် ၃ နှစ်ခန့်အကြာ ၁၉၈၀ ခုနှစ်ခန့်တွင် မိမိတို့ရဲဘော်တဦး မုန်းခက်အနီး ဆင်နှင့်ပက်ပင်း တိုး၍ အသက်လုပြေးခဲ့ရသည်ဟု ကြားရသည်။ တောလိုက်ကျွမ်းသူများ၏ အဆိုအရ တောတွင်း မည်သည့်သတ္တဝါမဆို လူသံကြားလျင် လူနံ့ရလျငိ ရှောင်ပြေးသည်ကများသည်။
 
ပက်ပင်းတိုးရင်ဆိုင်မိ၍ မပြေးသာဟု ယူဆပါမှ ပြန်လည်တိုက်ခိုက်လေ့ရှိသည်ဟု သူတို့အတွေ့
အကြုံကို မျှဝေသည်။ ထို့ကြောင့်လည်း ချောင်ပိတ်ရိုက်လျင် လူမဆိုထားနှင့် တိရိစ္ဆာန်ပင် ပြင်း ပြင်းထန်ထန် တုန့်ပြန်လေ့ရှိသည်ဟု ပြောကြခြင်း ဖြစ်‌မည်။ မုန်းခက်အနီးက ဆင်နှင့်ဝက်ဝံကတော့ ထိုသို့ဖြစ်ပုံရသည်။